Z czego wynika bezsenność i jak ją pokonać?

Z czego wynika bezsenność i jak ją pokonać?

Ocena: 0.00
Dodano:

Problemy ze snem mogą znacznie utrudnić życie i sprawić, że codzienność będzie smutna i szara. Brak snu, czy też ciągłe budzenie się są w stanie zamienić życie w horror. Próba walki z bezsennością nie za każdym razem dobrze się kończy, ale warto ją podjąć. Niektórzy latami próbują pozbyć się zaburzeń snu. Od czego rozpocząć leczenie?

W szeregu przypadków problemy te wynikają z przyczyn, które w łatwy sposób można wyeliminować, jednakże bywa także tak, że bezsenność ma znacznie bardziej poważne przyczyny. Sen jest fundamentalnym elementem dla zachowania zdrowia każdego człowieka, zatem wskazane jest się przyjrzeć problemowi i spróbować go rozwiązać.

Jak rozpoznać problemy ze snem?

Bezsenność jest zakłóceniem snu, objawia się problemami z usypianiem, częstym budzeniem się w nocy, słabej jakości snem czy przedwczesnym wybudzaniem się.

Często bezsenności towarzyszy napięcie emocjonalne pojawiające się w sytuacjach stresowych. Sen jest nadzwyczaj ważny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Dlatego istotne jest, ażeby o niego zadbać, niestety wiele osób ignoruje kłopoty ze snem. Od wielu lat obserwuje się, że bezsenność dotyka coraz więcej małoletnich osób, kobiet i mężczyzn w różnym wieku.

Jeszcze niedawno bezsenność przypisywano osobom starszym, a same kłopoty ze snem przedstawiano jako objaw towarzyszący innym chorobom. Obecnie jest to oddzielna jednostka chorobowa.

Jakie są przyczyny zaburzeń snu?

Bezsenność może mieć banalne podłoże, takie jak niekomfortowe, nieodpowiednio dobrane łóżko albo materac, za wysoka temperatura w pomieszczeniu, w którym śpimy, hałas pochodzący z dworu czy migoczące światło zza okna. Te czynniki dość prosto jest wyeliminować, żeby polepszyć jakość snu.

Jednak istnieją powody bardziej złożone, wynikające z nas samych, jakie znacznie ciężej jest wyeliminować.

Są to:

  • zaburzenia psychiczno-emocjonalne, w szczególności zaburzenia lękowe, nerwice czy depresje,
  • choroby tarczycy, w szczególności nadczynność,
  • schorzenia reumatyczne,
  • cukrzyca,
  • chroniczne bóle,
  • nowotwory,
  • zaburzenia oddychania,
  • bezdech senny,
  • zespół niespokojnych nóg,
  • menopauza,
  • przyjmowanie silnych leków,
  • przesadne spożywanie alkoholu czy alkoholizm,
  • wypijanie napojów energetycznych (energetyki, Yerba Mate, kawa) przed snem,
  • długotrwały stres,
  • zmęczenie,
  • nieregularne pory snu.

Bezsenność – długofalowe powikłania

Bezsenność ma zły wpływ na działanie organizmu.

Efekty bezsenności to:

  • odczuwalna senność oraz uczucie zmęczenia w trakcie dnia,
  • częste budzenie się w nocy albo wcześnie rano,
  • uczucie niewyspania odczuwalne chwilę po obudzeniu się,
  • pogorszenie nastroju, rozdrażnienie, depresja,
  • ból głowy o charakterze napięciowym,
  • słabsza koncentracja,
  • problemy ze skupieniem uwagi,
  • ból brzucha, wzdęcia, zaparcia czy biegunka,
  • gorsza pamięć,
  • obniżona odporność,
  • zwiększone ryzyko chorób przewlekłych takich, jak: choroby serca, nadciśnienie, choroby wrzodowe, zespół przewlekłego zmęczenia.

Terapia bezsenności – co stosować?

Podstawą leczenia jest poprawna diagnoza, czyli wykrycie przyczyny kłopotów ze snem. Po rozpoznaniu bezsenności przez lekarza rodzinnego może on skierować pacjenta do odpowiedniego specjalisty, są to między innymi psychiatra, neurolog, kardiolog lub endokrynolog.

Zazwyczaj leczenie polega na podaniu określonych leków – jest to tymczasowe leczenie lekami nasennymi, które łagodzi długotrwałą bezsenność. Leczenie farmakologiczne obejmuje aplikowanie środków nasennych oraz leków uspokajających, przeciwdepresyjnych. Benzodiazepiny – między innymi znane Relanium, są główną grupą leków nasennych. Jednak są one uzależniające oraz mogą powodować negatywne skutki uboczne, z tej przyczyny należy wykorzystywać je krótko.

Jakie naturalne sposoby stosuje się na sen?

Oprócz tego w aptekach można wyszukać roślinne leki bez recepty, które są bezpieczne oraz nie powodują uzależnienia. W leczeniu bezsenności używane są przede wszystkim: kozłek lekarski, melisa lekarska, lawenda wąskolistna, męczennica cielista, chmiel zwyczajny.

Bezsenność, która pojawiła się niedawno, jest łatwiejsza do zwalczenia. Warto spróbować wyciszyć się na godzinę przed snem. Ten czas przeznacz na medytację, czytanie książki lub muzykę relaksacyjną. Nie stosuj żadnych używek ani głośnych dźwięków. Nie jedz także ciężkich posiłków. Warto także całkowicie zrezygnować z kawy i nikotyny.

Oceń artykuł
Inne artykuły autora
Z czego wynika bezsenność i jak ją pokonać?
  • Data dodania:
  • 0.00
  • 0
Jak zostać weganinem - krok po kroku
  • Data dodania:
  • 0.00
  • 1
Komentarze

Brak komentarzy

Dodaj komentarz
Artykuły w kategorii Zdrowie i odżywianie
Jak zostać weganinem - krok po kroku
Data dodania:
0.00
1