Jak zostać weganinem - krok po kroku

Jak zostać weganinem - krok po kroku

Ocena: 0.00
Dodano:

Weganizm nie bez powodu zyskał na świecie tak ogromną popularność. Ostatnio coraz częściej mówi się o nim w mediach, dzięki czemu zyskał masę zwolenników. Pojawili się oczywiście również przeciwnicy, którzy uważają, że rośliny nie są w stanie zapewnić odpowiedniej ilości potrzebnych składników odżywczych i minerałów. Jak jest naprawdę?

Co jest najważniejsze w diecie wegańskiej?

Weganizm, czyli dieta wegańska opiera się na całkowitym wykreśleniu mięsa z diety oraz produktów pochodzenia zwierzęcego takich, jak nabiał, jaja czy kontrowersyjny jeszcze miód. Skutkiem tego dieta wegańska opiera się głównie na spożywaniu owoców i warzyw jak również produktów zbożowych oraz roślin strączkowych, w tym fasola, groch, soczewica, ciecierzyca oraz soja.

Rośliny strączkowe są w diecie wegańskiej fundamentalnym źródłem dostarczania białka do organizmu. Soja jest bezwzględną podstawą weganizmu – jest bogata w białka, tłuszcze, węglowodany, składniki mineralne i witaminy!

Dieta roślinna – jakie daje korzyści?

Dieta wegańska – naturalnie poprawnie zbilansowana, może być niezwykle zdrowa i dostarczać następujące korzyści zdrowotne:

  • obniżone ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca,
  • niski poziom złego cholesterolu LDL, a co za tym idzie – obniżone ryzyko występowania miażdżycy naczyń krwionośnych,
  • niższe ciśnienie krwi – obniżone ryzyko występowania nadciśnienia tętniczego,
  • obniżone ryzyko wystąpienia cukrzycy typu B,
  • niższy wskaźnik BMI (ograniczenie otyłości),
  • obniżona zapadalność na choroby nowotworowe,
  • obniżone ryzyko chorób przewlekłych.

Te pozytywne rezultaty wynikają głównie z obniżonego spożycia tłuszczów nasyconych oraz cholesterolu (obecnych w mięsie i produktach odzwierzęcych) w połączeniu ze wzmożonym spożyciem warzyw i owoców (ogromne źródło witamin i związków bioaktywnych).

Prócz tego zauważa się większą świadomość wegan przy wybieraniu produktów spożywczych, zwracają uwagę na zawartość konserwantów, sztucznych barwników czy sztucznych aromatów. Także często sięgają po żywność ekologiczną, oznaczoną certyfikatem BIO. Dieta wegańska jest w dużym stopniu lżejsza oraz lekkostrawna, po prostu zdrowsza.

Czy dieta wegańska ma wady?

Dokumentne wykreślenie mięsa, ryb, jaj, mleka, serów, jogurtów oraz wielu innych produktów, nawet miodu, brzmi dość niepokojąco dla zdrowia i musi kojarzyć się z pewnymi niedostatkami. Szczególnie trudno jest zastąpić pełnowartościowe białko, żelazo oraz witaminę D i B12, którą po prostu trzeba suplementować.

Weganizm wymaga pewnej kreatywności oraz przytomnego myślenia o jedzeniu, niemniej jednak na rynku jest coraz więcej artykułów wegańskich, które charakteryzują się dużą popularnością i pożądaniem wśród kupujących. Dlatego wiele marketów cały czas powiększa swoją wegańską propozycję oraz co chwilę na półkach można wynaleźć nowe produkty.

Jak zmienić swoją dietę tradycyjną na dietę roślinną?

Dieta roślinna jest bardzo zdrowa, jednak wiele zależy od tego, jak zaczniemy wprowadzać ją w swoje życie. Nie należy z dnia na dzień zaprzestać jedzenia mięsa, jajek i nabiału, a powoli eliminować je ze swojego jadłospisu. Zacznij spożywać je dwa razy w tygodniu, następnie raz na jakiś czas, aby w końcu zostać weganinem na stałe.

Oceń artykuł
Inne artykuły autora
Jak zostać weganinem - krok po kroku
  • Data dodania:
  • 0.00
  • 1
Z czego wynika bezsenność i jak ją pokonać?
  • Data dodania:
  • 0.00
  • 0
Komentarze

Nie dałbym rady żyć bez mięsa i ogólnie bez żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego.

0 0
Data dodania:
Dodaj komentarz
Artykuły w kategorii Zdrowie i odżywianie
Z czego wynika bezsenność i jak ją pokonać?
Data dodania:
0.00
0